YOOtheme

Załącznik Nr 2

do Zarządzenia Nr 6 /2017 Dyrektora Publicznego Przedszkola w Studzieńcu

z dnia 28.11.2017r.

PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA,

W TYM SPOSÓB DZIAŁANIA

W SYTUACJACH TRUDNYCH I KRYZYSOWYCH

W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU W STUDZIEŃCU



Podpis i pieczęć Dyrektora

.

SPIS TREŚCI

Nr procedury

Procedury

Nr strony

I.

Cele, zakres procedur, osoby podlegające procedurom, telefony alarmowe

3

II.

Procedura komunikowania się w przypadku zagrożenia w przedszkolu.

3

III.

Procedura postępowania w sytuacji zagrożenia po godzinach pracy przedszkola.

4

IV.

Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.

5

V.

Procedura bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu .

6

VI.

Procedura prowadzenia dokumentacji wychowawcy grupy dotyczącej odbierania dziecka z przedszkola .

8

VII.

Procedura postępowania z dzieckiem, który ma dolegliwości zdrowotne podczas pobytu w przedszkolu .

8

VIII.

Procedura udzielania pierwszej pomocy.

10

IX.

Procedura postępowania w przypadku wypadku .

16

X.

Procedura postępowania w razie wystąpienia obfitych opadów śniegu, oblodzeń i innych zagrożeń związanych z porą roku.

20

XI.

Procedura szczegółowych zasad bezpieczeństwa organizowanych wycieczek i spacerów.

20

XII.

Procedura ewakuacji.

23

XIII.

Procedura postępowania w sytuacji zagrożenia terrorystycznego.

25

XIV.

Procedura awaryjna w razie zagrożenia podłożeniem ładunku wybuchowego .

26

XV.

Procedura awaryjna w przypadku eksplozji lub zagrożenia eksplozją.

30

XVI.

Procedura awaryjna w przypadku skażenia chemicznego .

31

XVII.

Procedura awaryjna w przypadku pożaru.

31

XVIII.

Procedura postępowania w przypadku sygnałów wskazujących na zaniedbywanie dziecka.

31

XIX.

Ewaluacja rozwiązań proceduralnych .

33

I. CELE PROCEDUR

§1

  1. Celem procedury jest zwiększenie bezpieczeństwa wychowanków w przedszkolu poprzez:

1) wdrażanie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka;

2) zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki oraz bezpieczeństwa dzieciom podczas ich pobytu w przedszkolu ;

3) usystematyzowanie zasad postępowania wobec wychowanków;

4) zwiększenie kontroli nad osobami wchodzącymi na teren przedszkola ;

5) wdrażanie zasad postępowania w sytuacjach trudnych, kryzysowych;

6) dostosowanie metod i sposobów oddziaływań do wieku dzieci, ich możliwości rozwojowych z uwzględnieniem istniejących warunków.

  1. Procedurom podlegają zasady organizacji zajęć i zabaw dzieci na terenie przedszkola, w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
  2. Procedury dotyczą nauczycieli, pracowników obsługi, dzieci i rodziców Publicznego Przedszkola w Studzieńcu
  3. Wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani do natychmiastowego informowania o wszelkich zaistniałych zagrożeniach zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku.
  4. Każdy pracownik ma obowiązek powiadomić dyrektora o każdorazowej zmianie numeru swojego telefonu.
  5. Znajomość podstawowych zasad bhp, regulaminów i procedur jest warunkiem odpowiedzialnej pracy każdego nauczyciela i pracownika przedszkola.
  6. Nauczyciele ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka przebywającego w przedszkolu.

§2

1.Telefony alarmowe

Europejski numer alarmowy 112.

II. PROCEDURA KOMUNIKOWANIA SIĘ W PRZYPADKU ZAGROŻENIA W PRZEDSZKOLU

§3

1. W każdej nietypowej sytuacji mogącej być źródłem zagrożenia, każdy pracownik powinien o tym fakcie powiadomić:

1) Osoby znajdujące się w pobliżu miejsca zdarzenia.

2) Dyrektora przedszkola lub osobę zastępującą dyrektora a ten ma obowiązek powiadomienia organ prowadzący i odpowiednie służby.

3) W przypadku nieobecności Dyrektora na terenie placówki, Dyrektor telefonicznie wyznacza osobę koordynującą akcję ratunkową do jego przybycia.

§4

1. Koordynator akcji zawiadamia:

1) Odpowiednie służby (wg telefonów alarmowych podanych j.w. );

a)Po wykręceniu numeru alarmowego i zgłoszeniu się dyspozytora spokojnie i wyraźnie należy powiedzieć:

-co się stało;

-miejsce zdarzenia (adres, nazwa obiektu, charakterystyczne cechy miejsca);

-czy są poszkodowani – jeśli tak powiedz jaki jest ich stan (czy są przytomni, czy oddychają);

- swoje imię i nazwisko, numer telefonu, z którego podawana jest informacja o zdarzeniu;

2) Rodziców (w przypadku, gdy zagrożone jest zdrowie lub życie dziecka powiadomić rodziców po telefonie do służb ratunkowych);

3) W razie konieczności powiadomić nieobecnych pracowników przedszkola.

a) Pracownicy mają obowiązek w pierwszej kolejności zapewnić bezpieczeństwo dzieciom oraz zorientować się, czy ktoś z otoczenia nie potrzebuje pomocy, pamiętać o całym personelu przedszkola.;

b) Zabezpieczyć miejsce zdarzenia;

c) W razie potrzeby udzielić pomocy poszkodowanym.

III. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI ZAGROŻENIA PO GODZINACH PRACY PRZEDSZKOLA

§5

  1. Po zakończeniu pracy przedszkola pracownik : woźny, robotnik do prac lekkich, konserwator jest zobowiązany do sprawdzenia, obejścia terenu przedszkolnego i pomieszczeń budynku .

W przypadku, gdy w/w pracownik zauważy zagrożenie ocenia on od razu sytuację i zachowuje się odpowiednio do danej sytuacji:

1) Zagrożenie małe (np. niewielki pożar, zalanie itp.):

a) Pracownik postępuje według przepisów bhp i przeciwpożarowych np. próbuje zgasić ogień w zarodku używając odpowiedniego sprzętu oraz odłącza prąd, gaz i ewentualnie wodę (w przypadku zalania) w pomieszczeniach przedszkolnych;

b) Po konsultacji telefonicznej z dyrektorem, w/w pracownik może zawiadomić odpowiednie służby: Straż Pożarną, Policję, Wodociągi itp.

2) Zagrożenie duże:

a) Jeśli jest dostęp do zaworów, pracownik odłącza prąd, oraz ewentualnie wodę w przypadku zalania oraz zamyka okna podczas pożaru;

b) Następnie powiadamia odpowiednie służby ratownicze - Straż Pożarną, Policję, Wodociągi itp.;

c) W czasie czekania na ich przybycie zawiadamia telefonicznie dyrektora .

3) Kradzież/włamanie:

a) W przypadku zauważenia włamania, pracownik nie wchodzi na miejsce zdarzenia, aby nie zacierać śladów;

b) Bezzwłocznie powiadamia policję.

4) Wichura:

Pracownik sprawdza szczelność zamknięcia wszystkich okien i drzwi.

2. Po dokonaniu niezbędnych czynności ratowniczo – zabezpieczających, pracownik obserwuje miejsce, w którym nastąpiło zagrożenie, aż do pojawienia się odpowiednich służb ratowniczych.

3. W każdej z wymienionych sytuacji pracownik zawiadamia telefonicznie dyrektora przedszkola lub w sytuacji braku kontaktu z dyrektorem dzwoni do organu prowadzącego przedszkole – Gmina Sierpc.

IV. PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA

§6

1. Wychowankowie przychodzą do przedszkola w godz. 6.00-9.00 zgodnie z ustalonymi przez rodzica/opiekuna godzinami pobytu dziecka w przedszkolu.

2. W w/w godzinach przyprowadzania dzieci do przedszkola, za bezpieczeństwo dzieci przebywające poza salami zajęć odpowiada rodzic/opiekun.

3. Wychowankowie podczas pobytu w przedszkolu są pod stałą opieką nauczycieli.

4. Rodzice/prawni opiekunowie odbierają swoje dzieci bezpośrednio z sali.

5. Wychowankowie odbierani są przedszkola w godz. 13.00-16.00

6. Rodzice/prawni opiekunowie niemogący osobiście odebrać dziecka z przedszkola, zobowiązani są do przekazania nauczycielowi upoważnienia w formie pisemnej (w nagłych przypadkach telefonicznie) kto w danym dniu zabierze dziecko z przedszkola.

7. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dowód osobisty i na żądanie nauczycielki okazać go.

8. Nauczycielka może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwo (np. upojenie alkoholowe).

9. O wypadku każdej odmowy wydania dziecka winien niezwłocznie być poinformowany dyrektor przedszkola. W takiej sytuacji nauczycielka lub dyrektor podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.

10. W wypadku, gdy dziecko nie zastanie odebrane do godziny 16.00, nauczycielka zobowiązana jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie.

11. W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, nauczycielka oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej 1 godzinę (do 17.00).

12. Po upływie tego czasu nauczycielka powiadamia policję do wydziału spraw dla nieletnich o niemożności skontaktowania się z rodzicami.

13. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe (kopia sentencji sądu).

V. PROCEDURA BEZPIECZEŃSTWA DZIECI PODCZAS ICH POBYTU W PRZEDSZKOLU

§7

  1. Czas zajęć przedszkolnych trwa od godziny 8.00 do godziny 13.00 , zgodnie z realizacją podstawy programowej przedszkola.
  2. W godzinach od 6.00 do 8.00 oraz od 13.00 do 16.00 lub od 14.00 do 16.00 ( w zależności od organizacji pracy) dzieci przebywają w grupie międzyoddziaowej.
  3. Wychowankom przebywającym w przedszkolu , nie wolno samowolnie oddalać się poza jego teren.
  4. Nauczyciel sprawdza listę obecności, odnotowuje nieobecności.
  5. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływania do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiska z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć poza jej terenem.
  6. Nauczyciel musi być świadomy odpowiedzialności za życie i zdrowie dzieci, jaka na nim spoczywa. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków powinna być priorytetem wszelkich jego działań. Nauczyciel musi mieć świadomość, że w przypadku narażenia zdrowia i życia dzieci poniesie pełną odpowiedzialność dyscyplinarną.
  7. Przedszkole zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa- zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym- za to poczucie bezpieczeństwa również odpowiada nauczyciel.
  8. Przedszkole w swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy BHP i ppoż. określone w odpowiednich przepisach prawa.
  9. Dzieci są przyprowadzane do przedszkola przez rodziców lub inne osoby upoważnione przez rodziców. Obowiązuje zasada, że rodzice rozbierają dziecko i wprowadzają do sali.
  10. Odbiór dzieci z przedszkola jest możliwy wyłącznie przez rodziców lub inne osoby przez nich upoważnione.

11. Nauczyciel powinien nie tylko wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko z przedszkola. Z ogrodu przedszkolnego można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic dotarł na teren ogrodu przedszkolnego.

  1. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo znajdują się w procedurze przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.
  2. Dzieci są objęte ciągłym dozorem i opieką, nie mogą być pozostawione bez opieki dorosłych nawet na sekundę.
  3. W trakcie prowadzenia zajęć wychowawczo-dydaktycznych zabronione jest prowadzenie rozmów z wykorzystaniem telefonu komórkowego przez nauczyciela.

15. Dzieciom, które weszły do sali, nie wolno w ciągu dnia wychodzić z niej samowolnie, bez pozwolenia i dozoru. Nie wolno też samowolnie wychodzić z budynku przedszkola.

  1. Pracownicy obsługi mają obowiązek zamykać drzwi wejściowe w godzinach od 9:00 do 15:00. Jeżeli jakaś grupa wychodzi na plac zabaw lub na spacer w w/w godzinach nauczyciel lub pracownik obsługi po powrocie dzieci z ogrodu przedszkolnego lub spaceru, wycieczki zamyka drzwi wejściowe.
  2. W razie potrzeby osoby wchodzące do przedszkola korzystają z dzwonka przy drzwiach wejściowych.
  3. Wszyscy pracownicy, którzy nie pełnią bieżącej opieki nad dziećmi mają obowiązek reagowania na dzwonek.
  4. Podczas zabaw dowolnych w sali nauczyciel zwraca uwagę na zgodną i bezpieczną zabawę dzieci.
  5. Nauczyciel odpowiada za stan zabawek i sprzętu, którymi bawią się dzieci. Zgłasza konieczność dokonania niezbędnych napraw.
  6. Nauczyciel dba o dostosowanie mebli do wzrostu dzieci. W tym celu przeprowadza pomiar wzrostu dzieci w swojej grupie dwa razy w ciągu roku szkolnego (wrzesień, luty) i sprawdza czy siedzą zgodnie z obowiązującymi normami.

22. Nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, wdraża dzieci do przestrzegania ustalonych zasad, w tym przede wszystkim zasad zgodnej zabawy i zgodnego współżycia z rówieśnikami. Zapoznaje dzieci i ich rodziców z systemem kar i nagród obowiązujących w danej grupie.

  1. Nauczyciel nie prowadzi rozmów z innymi osobami podczas zabaw dzieci. Jego uwaga powinna być skupiona wyłącznie na podopiecznych. Nauczyciel powinien być świadomy, jakie mogą być konsekwencje jego nieuwagi.
  2. Podczas pobytu dzieci na terenie przedszkolnym od pierwszych dni września uczy się dzieci korzystania z urządzeń terenowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Ustala się normy i zasady korzystania z tego sprzętu.
  3. Codziennie rano woźna ma obowiązek sprawdzić teren przedszkola oraz plac zabaw czy nie ma na nim niebezpiecznych przedmiotów oraz czy urządzenia są sprawne i nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. W/w pracownik musi mieć świadomość odpowiedzialności za należyte wykonywanie tego obowiązku.
  4. Nauczyciel wraz z pomocą nauczyciela przed wejściem na plac zabaw mają obowiązek sprawdzić czy urządzenia są sprawne i nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci.
  5. Nauczyciele i pracownicy przedszkola, którzy zauważą usterki zagrażające dzieciom lub pracownikom są zobowiązane do natychmiastowego poinformowania o tym dyrektora. Dyrektor decyduje co z dana usterką zrobić.
  6. W razie nieobecności dyrektora w placówce a zauważeniu przez pracownika niebezpiecznych usterek sprzętu, powiadomiony ma być nauczyciel zastępujący dyrektora .
  7. W czasie pobytu na placu zabaw nauczyciele powinni być w bezpośrednim kontakcie ze swoimi dziećmi i przybywać w miejscu największych zagrożeń.
  8. Podczas zabaw na placu zabaw dzieciom nie wolno samowolnie oddalać się z terenu. Dzieci wracają z terenu w parach prowadzonych przez nauczyciela. Nauczyciel każdorazowo sprawdza, czy wszystkie dzieci będące w danym dniu w jego grupie znajdują się w kolumnie.
  9. Podczas zajęć obowiązkowych zawsze należy przemyśleć organizacyjnie zajęcia, tok ćwiczeń ruchowych, przebieg zabawy pod kątem bezpieczeństwa dzieci. Nauczyciel musi przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
  10. Przy przemieszczaniu się grupy, np. na koncerty, do szatni, na wycieczki piesze, dzieci ustawiają się parami i tak samo się przemieszczają.
  11. Każde wyjście nauczyciela z grupą poza teren przedszkola dokumentowane jest w grupowym rejestrze wyjść i spacerów .
  12. W sytuacji silnego zalodzenia i obfitych opadów śniegu, silnych wiatrów, gradobicia dyrektor podejmuje decyzję o zakazie wychodzenia z dziećmi poza teren budynku.
  13. Planowanie, organizacja i przebieg wycieczek wyjazdowych odbywa się zgodnie z obowiązującą w przedszkolu „Procedurą szczegółowych zasad bezpieczeństwa organizowanych wycieczek i spacerów”. Odpowiedzialność za biorące udział w wycieczce dzieci ponoszą tylko pracownicy przedszkola.
  14. Nauczyciele mają ściśle wyznaczone godziny pracy z dziećmi.

37. Nauczycielowi nie wolno pozostawić dziecka bez opieki lub pod opieką innej osoby w sytuacji, kiedy rodzic spóźnia się po odbiór dziecka. W tym przypadku dyrektor ma prawo polecić pozostanie nauczycielowi w grupie na czas dotarcia rodzica do przedszkola. Polecenie dyrektora jest dla nauczyciela obowiązujące. Nauczyciel dokonuje wpisu do dziennika o sprawowaniu indywidualnej opieki nad dzieckiem. Nie jest dopuszczalne odprowadzenie dziecka do domu przez nauczyciela ani opuszczenie z nim terenu przedszkola.

  1. W przypadku konieczności wyjścia nauczyciela z sali np. do toalety, pilnego telefonu itp. grupą powinna zająć się osoba z obsługi. Nauczyciel powinien ograniczyć swoją nieobecność do minimum.
  2. W razie wystąpienia wypadku dziecka na terenie przedszkola lub poza nim nauczyciel jest obowiązany natychmiast powiadomić dyrektora oraz:

-zapewnić udzielenie pierwszej pomocy,

-podjąć środki zapobiegawcze (w stosunku do dzieci, nauczycieli czy pozostałych pracowników przedszkola).

  1. Dyrektor przedszkola podejmuje decyzję o zawiadomieniu rodziców/opiekunów dziecka, a w razie gdy wypadek jest ciężki – powiadamia organ prowadzący i prokuraturę. Po wypadku sporządzany jest protokół powypadkowy, w którym określa się rodzaj wypadku, przyczyny, podjęte środki zapobiegawcze, ustalone zalecenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

VI. PROCEDURA PROWADZENIA DOKUMENTACJI WYCHOWAWCY GRUPY DOTYCZĄCEJ ODBIERANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA

§8

1. Nauczyciele z danej grupy przed rozpoczęciem roku szkolnego sporządzają wykaz osób upoważnionych do przyprowadzania i odbierania dziecka. Przyjmuje się zasadę, że rodzice/opiekunowie prawni dziecka są z mocy prawa upoważnieni do w/w czynności, chyba, że jeden z rodziców/opiekunów udokumentuje inny stan prawny np. odebranie lub ograniczenie praw rodzicielskich drugiemu z rodziców/opiekunów.

2. W pierwszych dniach września nauczyciele weryfikują wykaz osób upoważnionych do przyprowadzania i odbierania dziecka:

1) zbierają od rodziców upoważnienia według przyjętego przez przedszkole wzoru, w których rodzice upoważniają do przyprowadzania i odbierania ich dziecka z przedszkola inne osoby, przejmując za nie odpowiedzialność w tym czasie,

2) gromadzą i przechowują upoważnienia w teczce wychowawcy do końca roku szkolnego,

3) sporadyczny, nagły odbiór dziecka z przedszkola przez osoby nie posiadające upoważnienia powinien być udokumentowany oświadczeniem odręcznie napisanym przez rodziców, wysłany faksem lub przekazany osobiście. Oświadczenie to zamieszcza się w teczce z oświadczeniami,

4) nauczyciel ma obowiązek poinformować innych nauczycieli prowadzących zajęcia z dzieckiem o wyżej wymienionym oświadczeniu.

  1. Procedura gromadzenia wyżej wymienionej dokumentacji powtarzana jest w każdym roku szkolnym.

VII. PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM, KTÓRY MA DOLEGLIWOŚCI ZDROWOTNE PODCZAS POBYTU W PRZEDSZKOLU

§8

1. W przypadku stwierdzenia, że dziecko źle się czuje, nauczyciel podejmuje następujące działania:

1) sprawdza objawy złego samopoczucia, ewentualnie mierzy dziecku temperaturę,

2) zasięga opinii dyrektora, który w razie potrzeby kontaktuje się z rodzicami i ustali z nimi dalsze postępowanie w sprawie dziecka lub bezpośrednio sam nauczyciel kontaktuje się z rodzicami w celu odebrania dziecka z przedszkola i pójścia z dzieckiem do lekarza,

3) zapewnia choremu dziecku do momentu przybycia rodzica spokój, jeśli jest taka możliwość odseparowanie od innych dzieci.

2. Nauczyciel podejmuje decyzję, że należy wysłać chore dziecko do domu, kiedy:

1) w jego ocenie dziecko jest zbyt chore, aby pozostać w przedszkolu,

2) jeżeli z powodu złego samopoczucia nie jest w stanie uczestniczyć w zajęciach lub jeśli jego stan wymaga fachowej opieki, jest przy tym płaczliwe, zmęczone lub poirytowane,

3) jeśli naraża inne dzieci na zarażenie się chorobą.

3. Za objawy zaobserwowane u dziecka, upoważniające nauczyciela do poinformowania rodziców o konieczności zabrania dziecka do domu uważa się:

1) skóra: jeżeli na skórze pojawia się wysypka i temperatura ciała dziecka jest podwyższona lub jeśli wysypce towarzyszą zmiany w zachowaniu dziecka (swędzące, pęcherzykowate wypryski na skórze);

2) oczy: ropne zapalenie spojówek (białko oka jest zaróżowione lub zaczerwienione, a w oku zbiera się substancja ropna, która wycieka lub zasycha w oku);

3) zachowanie: dziecko wykazuje symptomy zmęczenia lub jest poirytowane, płacze częściej niż zwykle;

4) system oddechowy: dziecko ma problemy z oddychaniem;

5) system trawienia: dziecko ma biegunkę, w ciągu ostatnich 2 godzin zwracało przynajmniej dwa razy (chyba że istnieje pewność, że wymioty nie są skutkiem choroby);

6) jama ustna: w jamie ustnej pojawiły się krostki lub owrzodzenie i ślina wycieka dziecku z ust;

7) ma symptomy poważnych chorób zakaźnych lub jeśli odczuwa ból zęba, gardła, ucha albo odczuwa mdłości, nawet jeżeli jego temperatura ciała jest nieznacznie podwyższona.

4. W przypadku chorób zakaźnych nauczyciel informuje dyrektora przedszkola o rodzaju choroby i częstotliwości zachorowań w grupie.

5. W przypadku chorób zakaźnych wymagających procedur regulowanych odrębnymi przepisami Dyrektor:

1) zawiadamia dyżurującego inspektora sanitarnego ,

2) ustala z inspektorem sanitarnym sposób postępowania,

3) zawiadamia Organ Prowadzący,

4) nadzoruje przestrzeganie zaleceń służb sanitarnych przez pracowników placówki,

5) przygotowuje informacje dla rodziców przy współpracy Państwowej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie,

6) organizuje (w razie potrzeby) spotkanie z rodzicami z lekarzem chorób zakaźnych lub przedstawicielem Oddziału Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży Państwowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.

§9

  1. W przypadku dziecka z chorobą przewlekłą nauczyciel podejmuje następujące działania:

1) zwraca się do rodziców dziecka o przedstawienie zaświadczenia lekarskiego o rodzaju choroby przewlekłej u dziecka oraz o udzielenie szczegółowych informacji na temat choroby i wynikających z niej ograniczeń, które zakłócają możliwość normalnego funkcjonowania,

2) opracowuje procedurę postępowania z chorym dzieckiem, uwzględniając zakres czynności podejmowanych przez nauczyciela, mające na celu pomóc dziecku w funkcjonowaniu podczas pobytu w przedszkolu oraz formy współpracy z rodzicami lub opiekunami prawnymi,

3) dostosowuje formy pracy dydaktycznej, dobór treści, metod i form organizacyjnych do możliwości psychofizycznych dziecka i obejmuje go programem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  1. Dziecko chore nie może pozostać bez opieki.

VIII. PROCEDURA UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY PRZEDMEDYCZNEJ

§10

1. Pierwszej pomocy przedmedycznej udziela dzieciom nauczyciel prowadzący zajęcia lub inny pracownik przedszkola będący świadkiem zdarzenia.

2. Osoba udzielająca pomocy powinna w pierwszej kolejności: ocenić stan zdrowia poszkodowanego dziecka, wezwać pomoc lub wyspecjalizowaną służbę medyczną, jeśli zaistnieje taka potrzeba, zabezpieczyć poszkodowanego przed możliwością dodatkowego urazu lub uszkodzenia, pamiętając o ewakuowaniu z miejsca wypadku tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy istnieje bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia poszkodowanego – przystąpić do akcji ratowniczej.

3. Dyrektor przedszkola lub upoważniona przez niego osoba natychmiast powiadamia o stanie zdrowia dziecka jego rodziców/prawnych opiekunów, a następnie organ prowadzący.

4. Poszkodowanemu należy zapewnić komfort psychiczny, utrzymywać ciągły kontakt słowny, być przy nim, aż opiekę przejmie fachowa służba medyczna –jeśli taka zostanie wezwana – lub do momentu odebrania dziecka przez rodziców/prawnych opiekunów.

5. Podanie jakiegokolwiek doustnego środka farmakologicznego jest dopuszczalne wyłącznie po konsultacji z rodzicem/prawnym opiekunem dziecka lub lekarzem.

6. Nauczyciel udzielający pomocy dziecku jest zobowiązany do ustalenia dla pozostałych dzieci opiekuna – pozostawienie reszty dzieci bez opieki jest niedopuszczalne.

7. Po przybyciu do przedszkola rodzice/prawni opiekunowie lub lekarz pogotowia ratunkowego przejmują odpowiedzialność za chore dziecko. Przedszkole udziela tym osobom wszelkiej koniecznej pomocy.

§11

1. Postępowanie w przypadku zaistnienia wypadku:

1) Udzielić dziecku pomocy (zgodnie z zasadami omówionymi w Procedurze postępowania w sytuacji zaistnienia wypadku ucznia w czasie zajęć) i odizolować je w razie potrzeby,

2) Powiadomić dyrektora przedszkola, a w razie jego nieobecności – osobę go zastępującą,

3) W razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe (dyrektor lub nauczyciel udzielający pierwszej pomocy),

4) Powiadomić rodziców dziecka,

5) Obserwować dziecko w sposób szczególny, jeśli pozostaje pod opieką przedszkola,

6) Zawsze używać rękawiczek jednorazowych,

7) Zabezpieczyć miejsce wypadku, jeśli to konieczne.

2. Postępowanie w przypadku zaistnienia zranienia :

1) Przemyć ranę wodą przegotowaną bądź wodą utlenioną,

2) Zabezpieczyć plastrem lub bandażem,

3) Gdy występuje krwawienie, tamować je przez przyłożenie jałowego opatrunku bezpośrednio na ranę i uciśnięcie go,

4) Unieruchomić uszkodzoną część ciała (kończyny) – zmniejsza to krwawienie i ból,

5) Zabezpieczyć oderwane lub amputowane części ciała. Uszkodzone części ciała należy przybandażować,

6) Jeżeli w ranie są widoczne narządy wewnętrzne, np. jelita, nie wolno odprowadzać ich do jamy brzusznej, można jedynie przykryć je jałową, wilgotną gazą,

7) Jeżeli w ranie widoczne są wbite w nią ciała obce, np. nóż, pręt, nie wolno ich wyjmować ze względu na ryzyko krwotoku,

8) W przypadku ran zamkniętych ucisnąć i schłodzić uszkodzone miejsca (przyłożyć lód lub polewać zimną wodą), unieść uszkodzoną część ciała, unieruchomić.

3. Postępowanie w przypadku zaistnienia złamania, skręcenia i zwichnięcia:

1) Usunąć odzież znad miejsca uszkodzenia,

2) Jeśli są obecne rany, przykryć je jałowym opatrunkiem,

3) Jeśli występuje krwawienie, zatamować je,

4) Unieruchomić uszkodzoną kończynę w pozycji, w jakiej się znajduje. Przy złamaniach unieruchamia się dwa sąsiadujące stawy, a przy uszkodzeniu stawu – staw i sąsiadujące kości; palce zawsze muszą być widoczne (kontrola ukrwienia); jeśli złamana jest kończyna górna, można ją unieruchomić, mocując do tułowia; jeśli złamana jest kończyna dolna, można ją unieruchomić z drugą kończyną dolną.

4. Postępowanie w przypadku zaistnienia urazu kręgosłupa:

1) Unieruchomić głowę i szyję oraz tułów,

2) Ocenić funkcje życiowe – oddech tętno, jeśli wymagana jest resuscytacja – udrożnienie dróg oddechowych poprzez wysunięcie żuchwy,

3) Jeśli poszkodowany nie wymaga innych działań, nie należy go poruszać do czasu przyjazdu pogotowia ratunkowego,

4) Jeśli poszkodowany musi być przeniesiony, jest to możliwe po uprzednim unieruchomieniu głowy, szyi i tułowia.

5. Postępowanie w przypadku zaistnienia krwotoku zewnętrznego:

1) Ocenić stan poszkodowanego: świadomości, oddechu, tętna,

2) Nałożyć jałowy opatrunek i ucisnąć miejsce krwawienia,

3) Umocować opatrunek bandażem; kontynuować ucisk do ustania krwawienia,

4) Jeśli opatrunek przesiąka krwią – dołożyć kolejne warstwy,

5) Jeśli krwawienie nadal nie ustaje, unieść krwawiącą kończynę, nie zwalniając ucisku,

6) Unieruchomić krwawiącą kończynę,

7) Jeśli powyższe zawodzi, ucisnąć tętnicę powyżej miejsca krwawienia,

8) W ostateczności stosować opaskę uciskową – należy ją stosować raczej w bardzo ciężkich przypadkach, np. przy amputacjach lub zmiażdżeniach (nie wolno zakładać opaski uciskowej na kończyny poniżej łokci lub kolan oraz na tułowiu; nie można jej poluźniać po założeniu, założoną opaskę należy opisać hasłem „opaska uciskowa” oraz podać godzinę jej założenia).

6. Postępowanie w przypadku zaistnienia krwotok wewnętrznego:

1) Ocenić stan poszkodowanego – świadomości, oddechu, tętna,

2) Zbadać poszkodowanego i ustalić rozpoznanie,

3) Przy krwawieniu wewnątrz kończyn – unieruchomić je,

4) Ułożyć poszkodowanego w pozycji przeciwwstrząsowej(z lekko uniesionymi nogami).

5) Okryć poszkodowanego,

6) Kontrolować parametry życiowe,

7) Nie podawać poszkodowanemu niczego doustnie.

7. Postępowanie w przypadku zaistnienia krwotoku z nosa :

1) Posadzić dziecko, uspokoić, pochylić do przodu,

2) Ucisnąć skrzydełka nosa do ustania krwotoku,

3) Przyłożyć zimny opatrunek bezpośrednio na nos i na szyję w miejscu przebiegu dużych naczyń.

8. Postępowanie w przypadku zaistnienia ciało obcego w oku:

1) Pod powieką dolną:

a) Poprosić poszkodowanego, aby patrzył w górę,

b) Odciągnąć powiekę palcami jednej ręki, a drugą ręką delikatnie pocierać, za pomocą kawałka miękkiej chusteczki, wnętrze powieki w kierunku do nosa.

2) Pod powieką górną:

a) Poprosić poszkodowanego, aby patrzył w dół,

b) Uchwycić palcami jednej ręki górną powiekę za rzęsy, naciągnąć ją w dół, nad dolną powiekę, po czym puścić ją i pozwolić jej powrócić do pozycji wyjściowej (w ten sposób istnieje szansa, że rzęsy dolnej powieki oczyszczą wnętrze powieki górnej),

3) Gdy ostre ciała (np. opiłki metalu) tkwią w powiece, nie usuwamy ich, ale bandażujemy obie gałki oczne i transportujemy chorego do lekarza:

a) Obie gałki oczne powinny pozostać w bezruchu.

3) Nie stosować żadnych maści lub kropli do oczu.

9. Postępowanie w przypadku zaistnienia obrażenia chemiczne oczu:

1) Zabezpieczyć ręce przed poparzeniem (nałożyć gumowe rękawice).

2) Poszkodowanego położyć na płaskiej powierzchni, głowę odwrócić w stronę oparzonej gałki ocznej (gdy obie są oparzone – przemywać na przemian).

3) Ochronić zdrowe oko (przykryć opatrunkiem).

4) Rozszerzyć palcami powieki chorego oka, a potem je przemywać. Przy oparzeniu wapnem najpierw usunąć grudki wapna.

5) Wlewać wodę do oka od strony nosa w kierunku skroni przez ok. 20 minut.

6) W miarę możliwości poszkodowany powinien poruszać gałką oczną.

7) Widoczne uszkodzenia tkanek osuszyć gazikami.

8) Obandażować oczy i pozostawić w bezruchu.

9) Zapewnić transport do lekarza, do tego czasu opiekować się poszkodowanym.

10. Postępowanie w przypadku zaistnienia zadławienia:

1) Nakłonić poszkodowanego do kaszlu.

2) Uderzyć 5 razy w okolicę międzyłopatkową.

3) Wykonać 5 razy uciśnięcie nadbrzusza. Ratownik staje z tyłu poszkodowanego, obejmuje go rękoma, kładąc jedną pięść na nadbrzuszu (pod mostkiem), a drugą ręką chwytając pięść pierwszej. Wykonuje silne w kierunku górno-tylnym. Z uwagi na możliwość utraty przytomności przez poszkodowanego ratownik powinien go asekurować – wstawić stopę między stopy poszkodowanego i oprzeć poszkodowanego o swoje biodro.

4) Powtarzać punkt 2 i 3 do momentu udrożnienia dróg oddechowych lub utraty przytomności przez poszkodowanego.

5) Jeżeli poszkodowany jest nieprzytomny, wezwać pomoc.

6) Udrożnić drogi oddechowe. Wykonanie: stań z boku poszkodowanego, odegnij głowę ku tyłowi, kładąc rękę na czole poszkodowanego, i unieś żuchwę dwoma palcami drugiej ręki.

7) Wykonać 2 wdechy i skontrolować rezultaty – obserwacja wychyleń klatki piersiowej.

8) Repozycja głowy – powtórzyć punkt 3 w celu eliminacji wcześniejszego błędu ratownika.

9) Ponownie wykonać dwa wdechy i skontrolować rezultaty – obserwacja wychyleń klatki piersiowej.

10) 5 uciśnięć nadbrzusza – ratownik klęka nad poszkodowanym, kładzie część dłoniową nadgarstka na nadbrzuszu poszkodowanego, drugą opiera na pierwszej i wykonuje silne uciśnięcia w kierunku głowy i grzbietu poszkodowanego.

11. Postępowanie w przypadku zaistnienia porażenia prądem :

1) Usunąć przyczynę, która spowodowała porażenie prądem.

2) Przede wszystkim należy wyłączyć źródło prądu i jeśli jest to niemożliwe – odciągnąć poszkodowanego za pomocą nieprzewodzących materiałów (np. kawałka suchego drewna

3) lub drążka izolacyjnego). Ratownik musi też zadbać o własne bezpieczeństwo i uważać, aby samemu nie zostać porażonym.

4) Ocenić objawy życiowe i – jeśli to konieczne – rozpocząć resuscytację. Gdyby masaż serca był nie możliwy

5) Z powodu sztywności klatki piersiowej należy wykonywać sztuczne oddychanie do czasu, aż klatka piersiowa stanie się na powrót podatna na ucisk mostka.

6) Wezwać karetkę pogotowia.

7) Ocenić obrażenia ciała: unieruchomić przy złamaniach i zwichnięciach.

8) Chłodzić i zabezpieczyć rany przed zakażeniem w oparzeniach.

9) W zależności od stanu przytomności poszkodowanego:

a) przetransportować go do szpitala, nawet jeśli jest przytomny;

b) jeśli jest nieprzytomny, ale ma zachowany oddech i krążenie, a jednocześnie wykluczamy uraz kręgosłupa i wstrząs – ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej;

c) jeśli stwierdza się objawy wstrząsu – podjęcie odpowiednich działań.

12. Postępowanie w przypadku zaistnienia drgawek:

1) Postępowanie sprowadza się do zapewnienia poszkodowanemu warunków ograniczających możliwość dalszych obrażeń.

2) Zabezpieczyć przed upadkiem i urazami.

3) Udrożnić drogi oddechowe, przytrzymać głowę.

4) Nie wkładać w usta poszkodowanego jakichkolwiek przedmiotów.

5) Nie krępować ciała poszkodowanego.

6) Ułożyć w pozycji bezpiecznej po zakończeniu napadu drgawkowego.

7) Kontrolować drożność dróg oddechowych i funkcji życiowych.

8) Wezwać pomoc medyczną.

13. Postępowanie w przypadku zaistnienia oparzenia :

1) Odsunięcie poszkodowanego od źródła ciepła.

2) Ugaszenie odzieży. Palący się materiał usuwamy, jeśli jest przyczepiony do ubrania, lub pozostawiamy, gdy jest przyczepiony do skóry.

3) Zapewnić drożność dróg oddechowych (należy usunąć oparzonego z pomieszczenia zadymionego).

4) Natychmiast schłodzić zimną wodą oparzoną powierzchnię przez kilkanaście minut.

5) Przy oparzeniach w obrębie jamy ustnej i gardła poszkodowany powinien płukać gardło zimną wodą albo ssać kawałki lodu.

6) W przypadku oparzeń chemicznych należy spłukiwać oparzoną powierzchnię strumieniem bieżącej wody przez 15 minut.

7) Jedynie w przypadku oparzeń wapnem niegaszonym przed ich zmywaniem należy najpierw wytrzeć wapno na sucho.

8) Koniecznie zdjąć ciasne ozdoby (ze względu na obrzęk).

9) Rany zabezpieczyć opatrunkiem.

10) Przy wstrząsie ułożyć poszkodowanego w pozycji przeciwwstrząsowej.

11) Przewieźć poszkodowanego do szpitala.

14. Postępowanie w przypadku zaistnienia omdlenia :

1) Ułożyć poszkodowanego na plecach.

2) Zastosować pozycję czterokończynową (jednoczesne uniesienie kończyn górnych i dolnych).

3) Usunąć ewentualne przyczyny (przewietrzyć pomieszczenie itp.).

15. Postępowanie w przypadku zaistnienia utraty przytomności :

1) Wezwać pomoc.

2) Ocenić oddech.

3) Zanalizować przyczynę i możliwych następstw.

4) Jeżeli poszkodowany oddycha, po wykluczeniu urazów ułożyć go w pozycji bezpiecznej i kontrolować oddech.

16. Pozycja bezpieczna:

1)Ratownik przywodzi kończyny górne poszkodowanego do tułowia.

2)Kończyny dolne układa razem.

3)Klęka z tej strony poszkodowanego, w którą zamierza go obrócić.

4)Rękę bliższą sobie układa pod kątem 90o. Następnie zgina w łokciu tak, aby dłoń była skierowana ku górze.

5)Dalszą rękę przekłada w poprzek klatki piersiowej poszkodowanego i kładzie dłoń pod bliższym sobie policzkiem ofiary.

6)Zgina dalszą kończynę dolną poszkodowanego w kolanie i stabilizuje, podkładając stopę pod drugą kończynę.

7)Stabilizując dalszą kończynę górną poszkodowanego przy policzku ofiary jedną ręką, drugą ręką ciągnie do siebie uniesione kolano. Poszkodowany obraca się w stronę ratownika.

8)Ratownik układa kończynę, za którą ciągną poszkodowanego tak, aby staw biodrowy i kolanowy były zgięte pod kątem prostym.

9)Odgina głowę poszkodowanego ku tyłowi, aby udrożnić drogi oddechowe.

10) Gdy to konieczne, wkłada rękę podłożoną pod policzek głębiej pod głowę, aby utrzymać odgięcie głowy ku tyłowi.

11) Okrywa poszkodowanego, chroniąc przed utratą ciepła.

12) Regularnie sprawdza oddech.

13) Po 30 minutach kładzie poszkodowanego na drugim boku.

17. Techniki podstawowych zabiegów reanimacyjnych :

1) Po rozpoznaniu zatrzymania serca (utrata przytomności + brak tętna w tętnicy szyjnej) należy:

a) Ułożyć ratowanego na wznak na twardym podłożu.

b) Odchylić głowę ratowanego ku tyłowi.

c) Sprawdzić palcem jamę ustną i ewentualnie usunąć ciała obce (ruchome protezy zębowe).

d) Rozpocząć wykonywanie sztucznego oddychania metodą usta-usta i masaż serca.

18. Oddech metodą usta-usta:

1) Ratownik klęczy z boku ratowanego na wysokości jego głowy, kładzie jedną dłoń na czole ratowanego, drugą podkłada pod kark, odginając głowę ratowanego ku tyłowi.

2) Jeżeli żuchwa opada nadmiernie ku dołowi, należy dłonią (zamiast podkładać ją pod kark) ująć brodę i żuchwę podciągnąć ku górze.

3) Ratownik nabiera głęboki wdech, zaciska nos ratowanego palcami dłoni trzymanej na czole, przykłada swe usta do ust ratowanego, możliwie szczelnie, i wdmuchuje w nie energicznie powietrze. W czasie wdmuchiwania powietrza klatka piersiowa ratowanego powinna unieść się ku górze.

4) Jeżeli się nie unosi, wdech nie był skuteczny (prawdopodobnie w wyniku: niezaciśnięcia nosa ratowanego, niewystarczającego odgięcia głowy ku tyłowi, złego „uszczelnienia” ust ratownika z ustami ratowanego, mało energicznego wdmuchiwania powietrza przez ratownika). Wdech ratowanego następuje spontanicznie.

19. Masaż pośredni serca :

1) Masaż polega na rytmicznym uciskaniu mostka, powodującym ściśnięcie serca pomiędzy mostkiem a kręgosłupem i wypchnięcie krwi z komór serca do dużych tętnic.

2) Aby masaż serca był skuteczny i nie powodował obrażeń (złamań żeber i mostka), mostek należy uciskać wyłącznie nadgarstkiem, co zapewnia odwiedzenie dłoni ku górze, a miejscem ucisku powinna być dokładnie linia środkowa ciała, w 1/3 dolnej części mostka, niesięgająca jego dolnego końca.

3) U dzieci należy ułożyć jeden palec powyżej dołu mostka, wyczuć brzegi mostka (jego połączenie z żebrami) oraz dolny brzeg pomiędzy łukami żebrowymi. Przesunięcie nadgarstka w bok od linii środkowej powoduje uszkodzenie przyczepów żeber do mostka lub ich złamanie. Ułożenie nadgarstka zbyt nisko grozi złamaniem mostka i uszkodzeniem wątroby.

4) Przystępując do masażu, należy ułożyć dłonie jedna na drugiej, z palcami odgiętymi ku górze i skierowanymi poprzecznie do osi długiej klatki piersiowej (ratownik zajmuje pozycję u boku ratowanego).

5) Pierwsze uciśnięcie mostka powinno być wykonane delikatnie, aby sprawdzić podatność klatki piersiowej (należy podkreślić, że w stanie śmierci klinicznej, powodującej zniesienie napięcia mięśni, dużo łatwiej jest ucisnąć mostek). Ucisk powinien powodować ugięcie mostka ok. 4–5 cm (u dziecka – 2,5–3,5 cm).

6) W czasie wykonywania ucisków ratownik powinien mieć ręce wyprostowane w łokciach. Przy zwalnianiu ucisku nie należy odrywać nadgarstków od powierzchni klatki piersiowej.

20. Koordynacja masażu serca i sztucznego oddychania :

1) Zależnie od sytuacji zabiegi wykonuje jeden ratownik albo dwóch. W przypadku dwóch ratowników jeden wykonuje sztuczne oddychanie, a drugi – masaż serca. Należy wtedy wykonywać ok. 12 oddechów na minutę (wdech co 5 sekund) i 60–80 ucisków klatki piersiowej.

2) Jeżeli ratownik jest jeden, musi on naprzemiennie wykonywać zarówno masaż, jak i oddech. W tym celu uciska mostek 15 razy, a następnie wykonuje 2 kolejne szybkie oddechy (u dzieci: 5 ucisków i 1 oddech), nie czekając z drugim oddechem na całkowite opadnięcie klatki piersiowej ratowanego – ten cykl należy powtarzać.

3) W czasie wykonywania masażu serca powinna być wyczuwalna fala tętna na dużych tętnicach (tętnicy szyjnej, biodrowej).

4) Co kilka minut należy na kilka sekund przerywać masaż serca i kontrolować na dużej tętnicy, czy nie powróciła własna czynność serca.

5) Po stwierdzeniu własnej fali tętna, dowodzącej powrotu czynności serca, należy przerwać masaż. Zwykle trzeba jeszcze przez pewien czas kontynuować sztuczne oddychanie – do powrotu własnego skutecznego oddechu. Należy też bezwzględnie nadal kontrolować tętno, ponieważ może się zdarzyć ponowne zatrzymanie czynności serca.

6) Zabiegi reanimacyjne należy kontynuować przez godzinę. Spełnienie tego warunku możliwe jest przy obecności kilkuosobowej grupy ratowników, zmieniających się przy wykonywaniu zabiegów. Nie powinno się przerywać zabiegów przed przybyciem ambulansu reanimacyjnego pogotowia.

IX. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU WYPADKU

§ 12

1. Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku lekkiego, nie wymagającego interwencji lekarza:

1) Nauczyciel lub pracownik szkoły, który powziął wiadomość o lekkim wypadku ucznia (stłuczenie, zaczerwienienie, powierzchowne zadrapanie lub zranienie):

a) Zapewnia poszkodowanemu opiekę, udziela pierwszej pomocy.

b) Powiadamia dyrektora szkoły (lub osobę go zastępującą), rodziców/prawnych opiekunów i ustala z nimi ewentualną konieczność odbioru ucznia ze szkoły przed zakończeniem zajęć.

2. W przypadku zaistnienia wypadku lekkiego nie spisuje się protokołu powypadkowego, a także nie zamieszcza informacji o jego zaistnieniu w rejestrze wypadków, sporządza się jedynie notatkę ze zdarzenia.

§ 13

1. Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku wymagającego konsultacji lekarza:

1) Nauczyciel lub pracownik szkoły, który powziął wiadomość o wypadku ucznia wymagającego konsultacji lekarskiej:

a) Niezwłocznie podejmuje niezbędne czynności ratujące zdrowie ucznia zapewnia poszkodowanemu opiekę .

b) Powiadamia dyrektora szkoły (lub osobę go zastępującą), i zawiadamia:

- rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego,

- organ prowadzący szkołę,

- wychowawcę klasy.

2. Osoba w obecności której wypadek miał miejsce sporządza notatkę ze zdarzenia i przedkłada komisji powypadkowej, która bada jego przyczyny.

3. Z prac komisji spisywany jest protokół.

4. Wypadek wpisywany jest do rejestru wypadków szkoły.

§ 14

1. Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku wymagającego interwencji lekarza:

1) Nauczyciel lub pracownik szkoły, który powziął wiadomość o wypadku ucznia wymagającego interwencji pogotowia:

2) Niezwłocznie podejmuje niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie ucznia, zapewnia poszkodowanemu opiekę i wzywa pomoc lekarską.

3) Nie dopuszcza do zajęć lub przerywa je, wyprowadzając uczniów z miejsca zagrożenia, jeżeli miejsce, w którym są lub będą prowadzone zajęcia może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów.

4) Powiadamia dyrektora szkoły, (lub osobę go zastępującą), który następnie zawiadamia:

- rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego

- pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy

- organ prowadzący szkołę

- radę rodziców

2. Osoba w obecności której wypadek miał miejsce sporządza notatkę ze zdarzenia i przedkłada komisji powypadkowej, która bada jego przyczyny.

3. Z prac komisji spisywany jest protokół, który powinien zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń.

4. Wypadek jest wpisywany do rejestru wypadków szkoły, a wnioski komisji są omawiane na zebraniu rady pedagogicznej.

§ 15

1. Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym

1) Nauczyciel lub pracownik szkoły, który powziął wiadomość o wypadku ucznia powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym:

a) Niezwłocznie podejmuje niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie ucznia.

b) Natychmiast wzywa pogotowie ratunkowe,

c) Zapewnia opiekę poszkodowanemu do czasu jego przybycia

2) Natychmiast powiadamia o wypadku dyrektora szkoły (lub osobę go zastępującą) który informuje o zdarzeniu:

a) rodziców/opiekunów prawnych,

b) w razie zgonu policję, prokuratora,

c) organ prowadzący szkołę,

d) organ nadzoru pedagogicznego

e) radę rodziców

3) Do czasu przybycia policji teren wypadku pozostaje zabezpieczony tak, aby było możliwe pełne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku.

4) Osoba w obecności której wypadek miał miejsce sporządza notatkę ze zdarzenia i przedkłada zespołowi powypadkowemu powołanemu przez dyrektora szkoły, który bada przyczyny zajścia.

5) Z prac zespołu spisywany jest protokół , który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń w przyszłości.

6) Wypadek jest wpisywany do rejestru wypadków szkoły, a wnioski komisji są omawiane na zebraniu rady pedagogicznej.

§ 16

1. Zespół powypadkowy

1) Zespół powypadkowy powołuje Dyrektor przedszkola.

2) Zespół składa się z:

a) przewodniczącego ,

b) dwóch członków – pracownicy szkoły.

3) W pracach zespołu powypadkowego ma prawo uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, Kuratora Oświaty oraz Rady Rodziców.

4) Zadania zespołu powypadkowego:

1) Przeprowadzenie postępowania powypadkowego i sporządzenie dokumentacji powypadkowej.

2) Wysłuchanie poszkodowanego ucznia w obecności jego rodziców/prawnych opiekunów, ewentualnie wychowawcy lub pedagoga (sporządza protokół).

3) Wysłuchanie świadków wypadku, jeżeli świadkami są uczniowie wysłuchanie ich analogicznie jak w pkt 1).

4) Sporządzenie szkicu lub fotografii miejsca wypadku (dotyczy wypadku spowodowanego niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń).

5) Sporządzenie protokołu powypadkowego, który zawiera:

a) skład zespołu i datę przeprowadzonych prac

b) opis wypadku oraz jego okoliczności i przyczyn

c) imię i nazwisko ucznia, który uległ wypadkowi, rodzaj i opis urazu, udzieloną pomoc, osobę sprawującą nadzór nad poszkodowanym wraz z informacją, czy była obecna na miejscu zdarzenia

d) imiona i nazwiska świadków zdarzenia

e) podjęte środki zaradcze

6) Protokół podpisują członkowie zespołu powypadkowego oraz dyrektor przedszkola.

7) Protokół powypadkowy sporządza się w dwóch egzemplarzach: jeden dla rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego ucznia, wraz z pouczeniem o możliwości wniesienia zastrzeżeń w terminie 7 dni od doręczenia. Drugi pozostaje w dokumentacji przedszkola.

8) Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący, który może zlecić zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych, albo powołać nowy zespół, który ponownie przeprowadzi całe postępowanie powypadkowe.

§ 17

1. Procedura postępowania w razie wypadku poza zajęciami edukacyjnymi

i poza terenem szkoły

1) Nauczyciel lub pracownik przedszkola, który powziął wiadomość o wypadku ucznia, który wydarzył się w godzinach popołudniowych lub wieczornych:

a) Zapewnia opiekę poszkodowanemu, udziela pierwszej pomocy. Jeżeli istnieje taka potrzeba podejmuje decyzję o wezwaniu pogotowia ratunkowego.

b) Następnie powiadamia telefonicznie dyrektora przedszkola (lub osobę go zastępującą) oraz rodziców/prawnych opiekunów ucznia o zaistniałej sytuacji.

2) Jeżeli wypadek ma miejsce podczas wycieczki przedszkolnej – wszystkie stosowne decyzje podejmuje kierownik wycieczki, który jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo uczestników.

3) W sytuacjach zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub zgon, nauczyciel lub pracownik szkoły postępuje zgodnie z postępowaniem w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym.

§ 18

1. Postanowienia ogólne powyższej procedury:

1) Nauczyciele są zobowiązani do nadzoru nad uczniami podczas lekcji, przerw międzylekcyjnych i zajęć pozalekcyjnych organizowanych przez przedszkole, na czas których dziecko zostaje im powierzone.

2) Nauczyciel zajmujący się osobą poszkodowaną prosi o nadzór nad swoimi uczniami innego nauczyciela (z najbliższej sali) lub pracownika przedszkola. Ten bezzwłocznie przejmuje nad przekazanymi uczniami kontrolę i ponosi za nich w tym czasie odpowiedzialność.

3) Pozostawienie uczniów bez opieki jest niedopuszczalne.

4) Jeżeli w pobliżu nie ma innego pracownika przedszkola nauczyciel ma prawo prosić o pomoc inna osobę będąca świadkiem wypadku ( inny rodzic, przechodzień).

5) Po przybyciu do przedszkola rodzice/opiekunowie prawni ucznia, lekarz pogotowia ratunkowego przejmują odpowiedzialność za ucznia. Przedszkole udziela tym osobom wszelkiej koniecznej pomocy.

6) Przedszkole wyposażona jest w apteczki pierwszej pomocy przedlekarskiej oraz w apteczki przenośne. Nauczyciele są zobowiązani do zabierania apteczek przenośnych na każde wyjście uczniów poza teren przedszkola.

7) Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone.

8) Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu/fotografii przez zespół powypadkowy.

9) O wypadku śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym dyrektor ma obowiązek powiadomić prokuratora i kuratora oświaty.

10) O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, Dyrektor zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.

11) Rejestr wypadków prowadzony jest w sekretariacie przedszkola.

12) Dyrektor omawia z pracownikami przedszkola okoliczności i przyczyny wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im.

13) W sprawach nieuregulowanych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące

ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.

X.PROCEDURA POSTĘPOWANIA W RAZIE WYSTĄPIENIA OBFITYCH OPADÓW ŚNIEGU, OBLODZEŃ I INNYCH ZAGROŻEŃ ZWIĄZANYCH Z PORĄ ROKU

§19

  1. W przypadku wystąpienia obfitych opadów śniegu lub oblodzeń, powodujących śliskość na drogach (i chodnikach) prowadzących do budynku, pracujący woźny , robotnik do prac lekkich, konserwator zobowiązani są na bieżąco podejmować działania doprowadzające nawierzchnię do stanu bezpiecznego (tzn. odgarniać śnieg, posypywać powierzchnię piaskiem z solą, usuwać oblodzenia).
  2. W sytuacji powstania na dachu sopli lodu i zwisów śnieżnych zagrażających bezpieczeństwu dyrektor podejmuje działania zapewniające bezpieczne wchodzenie i wychodzenia z przedszkola. Dyrektor może w takiej sytuacji powiadomić Straż pożarną o w/w niebezpieczeństwie.
  3. Wyznaczeni pracownicy: woźny , robotnik do prac lekkich, konserwator są zobowiązani do informowania dyrektora o ewentualnych niedoborach środków służących utrzymaniu dróg w stanie bezpiecznym (sól, piasek, szufle, miotły).
  4. W sytuacji silnego zalodzenia i obfitych opadów śniegu, silnych wiatrów, gradobicia dyrektor podejmuje decyzję o zakazie wychodzenia z dziećmi poza teren budynku.

XI. PROCEDURA SZCZEGÓŁOWYCH ZASAD BEZPIECZEŃSTWA ORGANIZOWANYCH WYCIECZEK I SPACERÓW

§20

1. Organizatorem spacerów i wycieczek jest Publiczne Przedszkole w Studzieńcu przy współpracy z Radą Rodziców.

2. Przedszkole w swej działalności jest jednostką inicjującą i organizującą działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki. Działania te mogą być realizowane w różnych formach i mogą to być:

1) wycieczki przedmiotowe -  służące jako uzupełnienie obowiązującego programu

nauczania,

2)  wycieczki krajoznawczo- turystyczne,

3. W zorganizowaniu wycieczki przedszkole może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.

4. O organizacji i programie wycieczki powinny decydować różnorakie kryteria, w tym:

1) wiek uczestników,

2)  zainteresowania i potrzeby przedszkolaków,

3)  sprawność fizyczna, stan zdrowia,

4) stopień przygotowania do pokonywania trudności,

5) ewentualne potrzebne umiejętności specjalistyczne.

5. Formy wycieczek organizowanych przez przedszkole w zależności od celu:

1) spacery i wycieczki rekreacyjne,

2) spacery,  wyjście z dziećmi poza teren przedszkola w celu poznania najbliższej

okolicy,

3) wycieczki rekreacyjne- ich celem jest zainspirowanie dzieci do aktywnego trybu

życia, do częstego ruchu na świeżym powietrzu oraz poznanie różnego rodzaju

sportów,

4) wycieczki przedmiotowe i przyrodnicze:

a)  wycieczki przedmiotowe- są inicjowane i organizowane przez nauczycieli zgodnie z programem nauczania w ramach zajęć dydaktyczno- wychowawczych,

b)  wycieczki przyrodnicze- można je zaliczyć do wycieczek turystyczno-krajoznawczych, powinny uwrażliwiać dziecko na kontakt ze środowiskiem naturalnym, a także pokazać, jak ważną funkcję pełni ochrona środowiska naturalnego,

5) wycieczki turystyczno- krajoznawcze- odbywają się w terenie powszechnie uczęszczanym, mają na celu poznanie przez dzieci okolic przedszkola, domu.

6. Uczestnicy wycieczek to:

1) dzieci wszystkich grup wiekowych lub dzieci z jednej grupy w zależności od charakteru wycieczki lub spaceru,

2) opiekunowie ( wg obowiązujących przepisów)- w przypadku dzieci do 10 roku życia liczba uczestników pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie może przekraczać 15.

7. Koszt wycieczki czy spaceru pokrywa organizator, Rada Rodziców i rodzice.

8. Wyżywienie w czasie wycieczki zapewnia organizator.

9. Program wycieczki organizowanej przez przedszkole zawiera : liczbę opiekunów oraz imię i nazwisko kierownika wycieczki zawiera karta wycieczki, którą zatwierdza dyrektor przedszkola.

10. Do karty wycieczki należy dołączyć listę uczestników oraz oświadczenie w sprawie ochrony zdrowia i życia dziecka, podpisaną przez każdego opiekuna wycieczki.

11.Udział dzieci w wycieczkach krajoznawczo-turystycznych (dotyczy wycieczek całodziennych) wymaga zgody ich przedstawicieli ustawowych (rodzice, prawni opiekunowie). Rodzice - uczestnicy wycieczek w drodze umowy, na podstawie dodatkowego oświadczenia, sprawują opiekę nad własnym dzieckiem.

12.Organizując spacery i wycieczki:

1) zapoznajemy dzieci z miejscem i celem spaceru bądź wycieczki, aby ich obserwacje i działania były świadome,

2) nie dopuszczamy do nadmiernego zmęczenia fizycznego,

3) przestrzegamy norm kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników wycieczki

4) dbamy o właściwy dobór ubioru dzieci do warunków atmosferycznych,

5) zapewniamy pełne bezpieczeństwo, a w określonych sytuacjach dajemy dzieciom kontrolowane poczucie swobody,

6) zapewniamy właściwą organizację, tak aby osiągnąć zamierzone cele edukacyjne,

7) upowszechniamy różnorodne formy aktywnego wypoczynku.

13.Niniejszy regulamin stosuje się do wszystkich form wycieczek.

§ 21

1. Zadania dyrektora przedszkola

1) Dyrektor czuwa nad prawidłową organizacją wycieczki.

2) Wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola, posiadających uprawnienia do kierowania wycieczkami szkolnymi.

3) Gromadzi dokumentację wycieczki (karta wycieczki, lista uczestników, oświadczenia opiekunów wycieczki, zgoda rodzica lub opiekuna).

4) Organizuje transport i wyżywienie.

§ 22

1. Zadania kierownika wycieczki:

1) Kierownikiem wycieczki krajoznawczo- turystycznej może być wyłącznie nauczyciel zatrudniony w danej placówce przedszkolnej.

2) Opracowuje on program, harmonogram wycieczki oraz jej regulamin i zapoznaje

3) z nim wszystkich uczestników.

4) Zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawuje nadzór w tym zakresie.

5) Zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania.

6) Określa zadania opiekuna dotyczące programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki.

7) Nadzoruje zaopatrzenie uczestników wycieczki w odpowiedni sprzęt oraz apteczkę pierwszej pomocy.

8) Do obowiązków organizatora należy sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności przedszkolaków. Służy temu m.in. uzyskanie zgody (na piśmie) rodziców lub opiekunów prawnych na uczestniczenie dziecka w organizowanej wycieczce:

a) Rodzice udzielają na piśmie informacji na temat ewentualnych schorzeń dziecka,  sposobu i formy podawania lekarstw, które dziecko zażywa stale, ewentualnego postępowania w sytuacjach zwiększonego zagrożenia zdrowotnego.

9) Kierownik wycieczki rozdziela zadania wśród uczestników.

10) Dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizacje wycieczki, a po jej zakończeniu dokonuje rozliczenia.

11) Dokonuje podsumowania i oceny wycieczki po jej zakończeniu.

§ 23

1. Zadania opiekuna wycieczki:

1) Opiekun sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi.

2) Współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.

3) Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez dzieci, ze szczególnym

4) uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.

5) Nadzoruje wykonanie zadań i poleceń przydzielonych dzieciom.

6) Zobowiązany jest sprawdzić stan liczbowy przedszkolaków przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.

7) Wykonuje też inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.

§ 24

1. Zasady bezpieczeństwa podczas wycieczki i spacerów:

1) Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo przedszkolaków podczas wycieczek są: kierownik wycieczki oraz opiekunowie grup. Zasada ta dotyczy także  rodziców wspomagających organizatora w zapewnieniu opieki.

2) W przypadku wycieczek lub imprez, w których uczestniczą wszyscy rodzice w drodze umowy, na

podstawie dodatkowego oświadczenia, odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka ponosi jego rodzic.

3) Miejscem zbiórki przedszkolaków (rozpoczynającym i kończącym) jest parking przed  przedszkolem.

4) Przedszkolaki udają się do domu wyłącznie pod opieką rodziców.

5) W czasie przygotowań do wycieczki jej kierownik powinien poznać uczestników (w tym pozostałych opiekunów) z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi  podczas wyjazdu i warunkami ich przestrzegania.

6) Zabronione jest prowadzenie wycieczek z dziećmi podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi, niskich temperatur (-5° C), wysokich temperatur, upałów i silnych wiatrów.

7) Urządzanie dla przedszkolaków ślizgawek i lodowisk na rzekach, stawach i jeziorach jest zabronione.

§ 25

1. Planowanie organizacji spaceru bądź wycieczki

1) Każda wycieczka powinna mieć plan opracowany przez nauczyciela organizującego wycieczkę dostosowany do wieku, zainteresowań i potrzeb  dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności.

2) Z planem muszą zapoznać się inni nauczyciele uczestniczący w wycieczce.

3) Należy zapewnić odpowiednia liczbę opiekunów dla dzieci podczas wycieczki: 2 osoby na grupę , podczas wyjazdów 1 osoba na 15 dzieci.

4) Nauczyciel musi uzyskać pisemna zgodę rodziców na udział dzieci w wycieczce .

5) W celu usprawnienia organizacyjnego nauczyciel może poprosić rodziców o jednorazową zgodę na udział dzieci w spacerach i wycieczkach organizowanych przez    przedszkole na obszarze Studzieńca na pierwszym zebraniu informacyjnym.

6) Rodzic jest zobowiązany  poinformować nauczyciela o ewentualnych przeciwwskazaniach zdrowotnych do udziału dziecka w spacerach i wycieczkach.

7) Każda wycieczka autokarowa wymaga zgłoszenia dyrektorowi przedszkola na druku „Karta wycieczki”, która zawiera dane dotyczące organizacji wycieczki, program, dane kierownika wycieczki i opiekunów.

8)Opiekun musi przebywać ze swoją grupą w pojeździe, nie wolno rozdzielać grupy na dwa lub więcej pojazdów.

9) Opiekunowie zajmują miejsca przy drzwiach oraz w części środkowej autokaru.

10) Przed wycieczką nauczyciel poucza dzieci o zasadach bezpieczeństwa i przestrzegania przepisów ruchu drogowego dla pieszych.

11) Wyjście na wycieczkę powinno być odnotowane przez nauczyciela w grupowych rejestrach wyjść i spacerów.

12) Przerwy dla zapewnienia odpoczynku i załatwienia potrzeb fizjologicznych należy organizować tylko na terenie specjalnych parkingów.

13) Nauczyciel przestrzega zasad bezpieczeństwa szczególnie podczas wycieczek autokarowych - oświadczenie o przestrzeganiu zasad odnotowane w karcie wycieczki.

14) O każdej wycieczce dzieci poza obszar Studzieńcu Rodzice zawiadamiani są najpóźniej na 1 dzień przed planowanym terminem wycieczki.

XII. PROCEDURA EWAKUACJI

§ 26

Postanowienia ogólne

  1. Każdy pracownik przedszkola zobowiązany jest znać niniejszą procedurę ewakuacji.
  2. Obowiązkiem nauczycieli wychowawców jest zaznajomienie dzieci z zasadami ewakuacji przedszkola.
  3. W razie ewakuacji wszystkie osoby przebywające na terenie przedszkola mają obowiązek zastosowania się do niniejszej procedury oraz wykonywania poleceń dyrektora, innych osób prowadzących ewakuację oraz poleceń służb ratunkowych.
  4. Przerwanie ewakuacji i powrót do budynku może zarządzić wyłącznie dyrektor przedszkola lub inna upoważniona przez niego osoba.

§ 27

Sygnał alarmowy

1. Ustala się sygnał alarmowy, którym jest głośne powtarzanie  słownego komunikatu – „EWAKUACJA! ” do momentu, aż wszyscy opuszczą budynek przedszkola.

2. Komunikat przekazywany jest przez osobę wyznaczoną przez dyrektora ( Woźna, Sekretarka, Konserwator lub każdy inny pracownik, który został upoważniony przez dyrektora).

3. Sygnał alarmowy uruchamiany jest na polecenie dyrektora albo innej upoważnionej przez dyrektora osoby. W razie pożaru sygnał alarmowy ma prawo uruchomić każdy, kto zauważył ogień.

4. Zabronione jest używanie sygnału alarmowego do innych celów niż ewakuacja lub jej ćwiczenie.

§ 28

Postępowanie po usłyszeniu sygnału alarmowego

  1. Po usłyszeniu sygnału alarmowego wszystkie osoby przebywające na terenie przedszkola mają obowiązek natychmiast rozpocząć ewakuację.
  2. W czasie ewakuacji należy zachować spokój; nie wolno ulegać panice.
  3. Osoby, które mają dostęp do telefonu- sekretarka- , a które mają wiedzę na temat zagrożenia, jakie spowodowało wszczęcie alarmu, powiadamiają służby ratunkowe. Służbom ratunkowym przekazuje się zwięzłą informację o lokalizacji ewakuowanego budynku, źródle zagrożenia bezpieczeństwa zbiorowego, jego rozmiarach oraz o liczbie poszkodowanych, jeśli powiadamiający ma wiedzę, że taka sytuacja ma miejsce.
  4. Osoba powiadamiająca służby ratunkowe ma obowiązek podać także swoje personalia, jak również upewnić się, że zgłoszenie zostało przyjęte (należy zanotować lub zapamiętać personalia osoby przyjmującej zgłoszenie).
  5. O fakcie powiadomienia służb należy zameldować dyrektorowi przedszkola.
  6. Nauczyciele sprawujący w momencie wszczęcia alarmu opiekę nad dziećmi zajmują się ewakuacją swojej grupy. Nakazują dzieciom niezwłoczne opuszczenie budynku, podając kierunek drogi ewakuacyjnej oraz miejsce zbiórki.
  7. Ewakuacja odbywa się oznakowanymi drogami ewakuacyjnymi.
  8. Kierunek drogi ewakuacyjnej uzależniony jest od źródła niebezpieczeństwa.
  9. Należy zabrać ze sobą dziennik zajęć.
  10. Należy pozostawić na miejscu wszystkie przedmioty.
  11. Dzieci ewakuują się w zwartej grupie.
  12. Pomieszczenie, w którym odbywały się zajęcia, jako pierwszy opuszcza nauczyciel , jako ostatnia pomoc nauczyciela przedszkola , pod opieką których jest grupa.
  13. Jeśli nie ma pomocy nauczyciela to nauczyciel ostatni opuszcza pomieszczenie.
  14. Woźna zabezpiecza wszystkie klucze, którymi dysponuje, w tym klucze na piętro budynku.
  15. Woźna bądź inne wyznaczone osoby otwierają wszystkie drzwi prowadzące na zewnątrz budynku .
  16. Woźna lub konserwator bądź inne wyznaczone osoby oraz odłącza przeciwpożarowy wyłącznik prądu znajdujący się w budynku przedszkola przy wejściu głównym.
  17. Osoby odpowiedzialne za otwarcie drzwi obowiązane są udzielić pomocy w sprawnym wyprowadzeniu dzieci na zewnątrz budynku oraz ich odprowadzeniu na miejsce zbiórki.
  18. Osoby odpowiedzialne za otwarcie drzwi dopilnowują , aby nikt z zewnątrz nie wchodził do przedszkola do momentu przyjazdu służb ratowniczych.
  19. Sekretarka po zawiadomieniu służb ratowniczych zabezpiecza dokumentację przedszkola, pieczęcie oraz klucze.
  20. Pomieszczeń nie należy zamykać na klucz.

§ 29

Postępowanie na miejscu I etapu ewakuacji

  1. Miejscem zbiórki wszystkich ewakuowanych osób po opuszczeniu budynku przedszkola (I etap ewakuacji) jest boisko wielofunkcyjne na terenie przedszkola .
  2. Miejsce zbiórki podzielone jest na sektory. Osoby ewakuowane zajmują miejsca w odpowiednich sektorach. Sektor I – Grupa Maluchy –od południa , Sektor II – Grupa Starszaki – od północy – obok wejścia na boisko.
  3. Na miejscu zbiórki nauczyciele sprawdzają obecność swoich wychowanków.
  4. O każdym przypadku nieobecności dziecka lub innej osoby ewakuowanej należy zawiadomić służby prowadzące akcję ratunkową oraz dyrektora. Osobom prowadzącym akcję należy podać charakterystykę wyglądu zaginionej osoby, imię i nazwisko oraz miejsce, w którym osoba ta była widziana po raz ostatni.
  5. Nauczyciele – opiekunowie grup zobowiązani są sprawdzić stan zdrowia podopiecznych. Należy upewnić się, czy żadne z dzieci nie zostało poszkodowane, nie doznało urazów, nie uskarża się na zawroty głowy, ból głowy, nudności.
  6. Wszystkim poszkodowanym należy udzielić pomocy przedmedycznej.
  7. Nauczyciele – opiekunowie grup meldują dyrektorowi lub osobie wyznaczonej przez dyrektora do kierowania ewakuacją o sprawdzeniu obecności w swych grupach oraz o ustaleniu, czy wśród ewakuowanych nie ma poszkodowanych.
  8. Po stwierdzeniu, że na miejscu zbiórki obecne są wszystkie osoby podlegające ewakuacji, dyrektor lub upoważniona przez niego osoba do kierowania ewakuacją zarządza przejście na miejsce II etapu ewakuacji.

§ 30

Postępowanie na miejscu II etapu ewakuacji

1. Miejscem schronienia w II etapie ewakuacji jest remiza strażacka OSP w Studzieńcu.

2. Przejście na miejsce II etapu ewakuacji następuje w zwartych grupach pod nadzorem opiekunów poszczególnych grup.

3. Po przejściu na miejsce II etapu ewakuacji nauczyciele ponownie sprawdzają obecność podopiecznych.

4. Osoby ewakuowane na miejscu II etapu ewakuacji oczekują na zarządzenie o zakończeniu ewakuacji oraz na ewentualne dalsze zarządzenia.

5. W razie konieczności odbioru dzieci przez rodziców (zezwolenie na rozejście się dzieci do domów jest zabronione) zawiadamia się ich o ewakuacji oraz o miejscu, w którym mogą oni odebrać swoje dzieci.

6. Odbiór każdego dziecka przez rodzica należy odnotować.

§ 31

Ćwiczenia ewakuacyjne

1) Dla uzyskania sprawności działania w razie konieczności ewakuacji przeprowadza się okresowo próbną ewakuację.

2) Ćwiczenie ewakuacji odbywa się po wcześniejszym jego zaplanowaniu i omówieniu na zebraniu wszystkich pracowników przedszkola.

XIII. PROCEDURA POSTĘPOWANIE W SYTUACJI ZAGROŻENIA TERRORYSTYCZNEGO

§32

1.W razie wtargnięcia napastników do obiektu

a) Każdy pracownik powinien:

-poddać się woli napastników- wykonywać ściśle ich polecenia

-starać się zwrócić uwagę napastnikom, że mają do czynienia z ludźmi

-pytać się o pozwolenie w momencie, gdy chce się zwrócić do dzieci z jakimś poleceniem

-zapamiętać szczegóły dotyczące porywaczy i otoczenia

-starać się uspokoić dzieci – zapanować w miarę nad własnymi emocjami

b) W chwili podjęcia działań zmierzających do uwolnienia, wykonywać polecenia grupy antyterrorystycznej

c) Po zakończeniu akcji: nauczyciel powinien sprawdzić obecność dzieci celem upewnienia się, czy wszyscy opuścili budynek- o braku któregokolwiek dziecka poinformować policję

2.Użycia broni palnej na terenie przedszkola

a) W sytuacji bezpośredniego kontaktu z napastnikami nauczyciel powinien:

-nakazać dzieciom położyć się na podłodze

-starać się uspokoić dzieci

-jeżeli terroryści wydają polecenia, dopilnować , aby dzieci wykonywały je spokojnie

b) Każdy pracownik, który ma możliwość zatelefonowania powinien zadzwoń po numer alarmowy: 112

c) Po opanowaniu sytuacji: Dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora powinna upewnij się o liczbie osób poszkodowanych i sprawdzić, czy strzały z broni palnej nie spowodowały innego zagrożenia (np. pożaru). Następnie powinna zadzwonić lub wyznaczyć osobę, która zadzwoni pod jeden z numerów alarmowych (podanych na początku w/w procedur)

d) Dyrektor Przedszkola, Zastępca dyrektora lub Kierownik gospodarczy powinien:

-udzielić pierwszej pomocy najbardziej potrzebującym

-w przypadku, gdy ostrzał spowodował inne zagrożenie podejmować odpowiednie do sytuacji działania

-zapewnić osobom uczestniczącym w zdarzeniu pomoc psychologiczną

XIV. PROCEDURA AWARYJNA W RAZIE ZAGROŻENIA PODŁOŻENIEM ŁADUNKU WYBUCHOWEGO

§33

  1. Informacja o podłożeniu bomby
  2. Jeżeli jest to informacja telefoniczna pracownik odbierający ta informację powinien:

-słuchać uważnie, zapamiętać jak najwięcej,

- zapisywać ( jeśli jest to może) te informacje

- postarać się ustalić, czy dzwoniącym jest osoba dorosła

-zwrócić uwagę na szczegóły dotyczące głosu i nawyki mówiącego oraz wszelkie dźwięki w tle

-nigdy nie odkładać pierwszym słuchawki.

  1. Osoba odbierająca telefon powinna starać się zatrzymać dzwoniącego przy telefonie tak długo, jak to możliwe i zawiadomić kogoś wstępnie umówionym sygnałem, aby można było zgłosić prośbę o wyśledzenie dzwoniącego.
  2. Druga osoba dzwoni w tym samym czasie pod numer „997”. Informuje operatora „”Imię i nazwisko”, dzwonię z Przedszkola w Studzieńcu. Właśnie mamy telefon na drugiej linii z groźbą podłożenia ładunku wybuchowego. Numer tej linii to 242750974. Proszę wyśledzić dzwoniącego.”
  3. Podać wszystkie dodatkowe informacje, jakich potrzebować będzie operator. Należy to zrobić szybko.

-Dyrektor powinien ocenić, czy należy ogłosić ewakuację zagrożonego budynku.
Po podjęciu decyzji o ewakuacji:

-Jeśli to możliwe, nie wszczynać formalnego alarmu, użyć telefonów osobistych w celu ewakuacji  z zagrożonych pomieszczeń,

- Jeśli zachodzi konieczność ewakuacji całego przedszkola, uruchomić alarm przeciwpożarowy.

  1. Dyrektor może też zdecydować o powiadomieniu straży pożarnej i policji, jeśli w jego opinii jest to uzasadnione oraz Organ prowadzący, Kuratorium Oświaty.

§34

1. Do czasu przybycia policji akcją kieruje dyrektor, który:

1) zarządza, aby użytkownicy pomieszczeń dokonali sprawdzenia, czy w pomieszczeniach znajdują się podejrzane rzeczy, paczki, przedmioty których wcześniej tam nie było;

2) czy widoczne są ślady przemieszczenia elementów wyposażenia pomieszczeń;

3) czy widoczne są zmiany w wyglądzie zewnętrznym przedmiotów;

4) czy emitowane są sygnały dźwiękowe (mechanizmów zegarowych) lub świecące elementy elektroniczne

5) zarządza, aby pracownicy Obsługi sprawdzili pomieszczenia ogólnodostępne: korytarze, hole, toalety oraz otoczenie zewnętrzne.

6) Nie wolno dotykać przedmiotów, urządzeń, rzeczy, które budzą podejrzenie, że mogą być ładunkami wybuchowymi. O ich umiejscowieniu powiadamia się policję, która podejmuje akcję.

7) Należy zachować spokój, nie dopuścić do przejawów paniki.

8) W realizacji każdego z wyżej wymienionych punktów sporządza się notatkę, którą należy bezzwłocznie przekazać się do Organu Prowadzącego.

9) Powróć do zajęć przedszkolnych po przeszukaniu budynku i uzyskaniu zapewnienia ze strony służb, że jest bezpieczny.

10) Jeśli otrzymano powiadomienie o groźbie podłożenia ładunku wybuchowego za pośrednictwem policji lub innej instytucji, postępować zgodnie z punktami od 1.2- 1.8.

11) Osoba odbierająca telefon/groźbę, powinna jak najszybciej wypełnić raport o otrzymaniu groźby podłożenia ładunku wybuchowego (załącznik nr 1 do procedury).

12) Jeżeli jest to wiadomość pisemna, pracownik po jej otrzymaniu powinien:

- zabezpieczyć ją tak, aby nikt jej nie dotykał do chwili przekazania jej policji

- poinformować dyrektora przedszkola

- zadzwoń pod jeden z poniższych numerów alarmowych (podanych na początku w/w procedur)

13) Dyrektor Przedszkola, osoba zastępująca dyrektora, sekretarka, pierwsza osoba obecna według w/w kolejności informuje telefonicznie wszystkich pracowników przedszkola, oraz wszystkich rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola o zaistniałym zagrożeniu

14) Dyrektor:

- alarmuje zarządcę budynku oraz dzwoni do Organu Prowadzącego.

-powiadamia o zagrożeniu personel przedszkola, w sposób nie wywołujący paniki

-zarządza przeprowadzenie ewakuacji zgodnie z obowiązującą instrukcją

-zabezpiecza ważne dokumenty, pieniądze

15) W przypadku odnalezienia podejrzanego przedmiotu:

- nikomu nie wolno go dotykać do czasu przyjazdu policji

- ograniczyć dostęp osobom postronnym

16) W przypadku wykrycia/znalezienia bomby należy:

-nie dotykać podejrzanego przedmiotu

-poinformować dyrektora

-zadzwonić pod jeden z numerów alarmowych(podanych na początku w/w procedur)

-zabezpieczyć w miarę możliwości, rejon zagrożenia w sposób uniemożliwiający dostęp osobom postronnym –głównie dzieciom

-powiadomić o zagrożeniu personel przedszkola, w sposób nie wywołujący paniki

-zarządzić przeprowadzenie ewakuacji zgodnie z obowiązującą instrukcją

-zabezpieczyć ważne dokumenty, pieniądze

17) Po wybuchu bomby należy:

- ocenić sytuację pod katem ilości osób poszkodowanych i upewnij się, jakiego rodzaju zagrożenia spowodował wybuch

- zadzwonić pod jeden z numerów alarmowych(podanych na początku w/w procedur)

- udzielić pierwszej pomocy najbardziej potrzebującym

- sprawdzić bezpieczeństwo dróg ewakuacyjnych, a następnie zarządzić przeprowadzenie ewakuacji zgodnie z obowiązującą instrukcją

-w przypadku , gdy wybuch spowodował inne zagrożenie, podjąć działania odpowiednie do sytuacji.

Załącznik Nr 1do procedury nr XIV

Raport z odebrania groźby o podłożeniu ładunku wybuchowego

Przedszkole: ……………………………………………………………………..

Data …………………………… Godzina odebrania telefonu …………………

Telefon odebrany przez: …………………………………………………………

Na numer telefonu: ………………………………………………………………

Kiedy nastąpi wybuch? …………………………………………………………..

Gdzie jest bomba? ……………………………………………………………….

Co powoduje wybuch? …………………………………………………………..

Jaka to bomba? …………………………………………………………………...

Dlaczego to robisz? ………………………………………………………………

Kim jesteś? ……………………………………………………………………….

Jak można się z tobą skontaktować? ……………………………………………..

Zapisz dokładny tekst groźby ………………………………………………….....……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Głos w telefonie:       Mężczyzna (   )     Kobieta (    )     Dziecko (   )

Odurzony/pijany                            Akcent  (    )                Wada wymowy  (    )

Inne (   )………………………………………………………………………………………………

Odgłosy w tle:                Muzyka  (   )              Rozmowa  (   )        Dzieci   (    )

Maszyny   (   )               Samolot  (   )          Klawiatura   (   )          ulica   (    )

Inne  (   )…………………………………………………………………………………………………

Uwagi: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Sporządzone przez: ……………………………………………………………….Data:

XV. PROCEDURA AWARYJNA W PRZYPADKU EKSPLOZJI LUB ZAGROŻENIA EKSPLOZJĄ

§35

  1. Eksplozja :

1) Osoba odpowiedzialna dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora wydaje polecenie:

-KRYJ SIĘ po zaobserwowaniu pierwszych oznak eksplozji

- Jeśli eksplozja wystąpiła na terenie budynku, natychmiast po przejściu fali uderzeniowej i uruchamia akcję EWAKUACYJNĄ.

2) Osoba odpowiedzialna dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora Powiadamia komendę Straży Pożarnej

3) Osoba odpowiedzialna dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora Powiadamia komendę policji.

Pracownicy podają nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola.

4) Dyrektor zgłasza nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić, Straży Pożarnej i policji.

5)Przed uzyskaniem pozwolenia od Straży Pożarnej nie wolno zezwolić na powrót dzieci i pracowników do budynku przedszkola.

6)Po uzyskaniu pozwolenia od Straży Pożarnej należy uruchomić wszelkie dodatkowe działania niezbędne do usunięcia szkód lub ogłosić powrót do normalnych zajęć.

§36

2. Zagrożenie eksplozją

1) Osoba odpowiedzialna dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora wydaje polecenie:

- EWAKUACJA- Uruchamia akcję ewakuacyjną.

- Przeprowadza wymaganie działania od pkt 2 do pkt 6 z listy powyżej.

XVI. PROCEDURA AWARYJNA W PRZYPADKU SKAŻENIA CHEMICZNEGO

§37

  1. Jeśli dojdzie do skażenia chemicznego, osobą odpowiedzialną jest dyrektor lub inna osoba zastępująca dyrektora która powiadamia służby ratownicze próbując określić rodzaj środka
  2. Służby ratownicze( Straż pożarna, policja) mogą zarządzić ewakuację przedszkola.
  3. Jeśli to konieczne, dyrektor wprowadza Procedurę Ewakuacji.
  4. Każdy związek chemiczny, który może zagrozić dzieciom wewnątrz budynku z całą pewnością zagrozi im również na zewnątrz. Jeśli czas jest krytycznym czynnikiem, konieczna może się okazać ewakuacja. W takiej sytuacji kierunek ewakuacji powinien przecinać kierunek wiatru. Nigdy w takiej sytuacji nie przeprowadza sie ewakuacji z wiatrem ani pod wiatr.
  5. Dyrektor powiadamia Organ Prowadzący i Kuratorium Oświaty.
  6. Nauczyciele podają nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola.
  7. Dyrektor , zgłasza straży pożarnej i policji nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić.
  8. Dopóki zagrożenie nie minie i straż pożarna lub policja nie ogłosi, że niebezpieczeństwo zostało zażegnane, nie wolno dzieciom ani pracownikom powrócić do budynku ani na teren przedszkola.
  9. Po powrocie do przedszkola dokładnie należy wywietrzyć wszystkie pomieszczenia, otwierając wszystkie okna i drzwi.

XVII.PROCEDURA AWARYJNA W PRZYPADKU POŻARU

§38

  1. Pożar w budynku przedszkola

1) Natychmiast uruchomić procedurę ewakuacji.

2) Powiadomić komendę Straży Pożarnej( tel. 112).

3) Przystąpić do akcji ratowniczo - gaśniczej przy pomocy podręcznego sprzętu gaśniczego oraz hydrantów wewnętrznych znajdujących się w budynku.

4) W przypadku , gdy źródło ognia jest duże nie wolno ryzykować zdrowia i życia pracowników. Zalecana jest ewakuacja.

5) O ile to możliwe należy odciąć dopływ prądu głównym wyłącznikiem prądu znajdującym się we wiatrołapie po lewej stronie przy drzwiach wejściowych do przedszkola.

6) Upewnić się należy, że wszystkie drogi dojazdowe są wolne dla pojazdów straży pożarnej ( woźny, konserwator lub inny wyznaczony pracownik).

7) Nauczyciele zgłaszają nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola.

8) Dyrektor , zgłasza straży pożarnej i policji nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić.

9) Dyrektor powiadamia zarządcę budynku o pożarze i o uszkodzeniach lub podejrzeniu uszkodzeń instalacji.

10) Dyrektor powiadamia Organ Prowadzący i Kuratorium Oświaty

11) Dyrektor nie pozwala dzieciom ani pracownikom powrócić do budynku, dopóki Straż Pożarna lub policja nie ogłosi, że zagrożenie minęło.

§39

1. Ogień w pobliżu przedszkola

1) Pracownik , który zauważy ogień w pobliżu przedszkola informuje o tym dyrektora, osobę zastępującą dyrektora lub kierownika gospodarczego.

2) Osoba zarządzająca placówką ma za zadanie ocenić konieczność uruchomienia jakiejkolwiek akcji. Jeśli nie ma takiej potrzeby, nie przerywa zajęć w salach. Powiadamia Straż Pożarną.

3) Jeśli ogień zagraża przedszkolu, przeprowadza działania od 1 do 10  z powyższej procedury.

XVIII. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU SYGNAŁÓW WSKAZUJĄCYCH NA ZANIEDBYWANIE DZIECKA

§40

1. Ogólne objawy i sygnały wskazujące na stosowanie przemocy wobec dziecka:

1) Wyróżnia się cztery podstawowe kategorie złego traktowania dziecka:

1) stosowanie przemocy fizycznej;

2) stosowanie przemocy psychicznej (emocjonalnej);

3) wykorzystywanie seksualne;

4) zaniedbywanie.

§41

1) Dziecko doznające przemocy fizycznej:

1) może mieć siniaki, oparzenia, opuchlizny na różnych częściach ciała i rany w różnych fazach gojenia się;

2) może mieć rany twarzy i głowy, sińce pod oczami;

3) może mieć złamania i zwichnięcia - powtarzające się;

4) może być agresywne lub apatyczne;

5) okazuje lęk przed nagłym dotknięciem (unik, skulenie się);

6) unika kontaktów społecznych lub wdaje się w częste bójki
z innymi dziećmi;

7) często kłamie;

8) może nadużywać substancji psychoaktywnych;

9) może podejmować próby samobójcze

10) mogą występować zaburzenia jedzenia.

§42

  1. Dziecko doznające przemocy emocjonalnej:

1) może mieć mimowolne ruchy mięśni - szczególnie twarzy;

2) może mieć zaburzenia mowy (wynikające z napięcia nerwowego);

3) może mieć dolegliwości psychosomatyczne (bóle brzucha, bóle głowy, mdłości;

4) może przejawiać brak poczucia pewności siebie;

5) może wykazywać zachowania destrukcyjne, wycofanie się, depresję;

6) może okazywać nadmierne podporządkowanie się dorosłym;

7) często kłamać, może wykazywać nieadekwatny lęk przez konsekwencjami różnych działań oraz lęk przed porażką.

§44

  1. Dziecko wykorzystywane seksualnie:

1) może okazywać lęk przed określoną osobą lub określonymi miejscami;

2) może objawiać nieuzasadniony lęk przed badaniami lekarskimi;

3) jego rysunki mogą mieć tematykę seksualną;

4) może wykazywać nadmierną pobudliwość seksualną (znajomość zachowań seksualnych oraz anatomii narządów płciowych);

5) może objawiać zachowania destrukcyjne;

6) może przejawiać zaburzenia emocjonalne.

§45

  1. Dziecko zaniedbywane:

1) może przejawiać zaburzenia natury emocjonalnej i wychowawczej;

2) może objawiać zaniedbania natury estetycznej;

3) może mieć częste nieobecności w przedszkolu, które są nie zgłaszane przez rodziców.

§46

  1. Jeżeli Nauczyciel będzie miał podejrzenie, że dziecko jest zaniedbane lub stosuje się wobec niego przemoc należy o tym fakcie poinformować dyrektora przedszkola.
  2. Dyrektor może zwołać Radę pedagogiczną w celu przeanalizowania sytuacji dziecka.
  3. Rada pedagogiczna może zdecydować wprowadzenia procedury „Niebieskiej karty”.
  4. Dyrektor może powiadomić policję lub Sąd Rodzinny w celu wglądu w sytuację rodzinną dziecka.
  5. Ze wszystkich podjętych działań zarówno nauczyciel jak i dyrektor przedszkola sporządza notatki służbowe.

XIX. Ewaluacja rozwiązań proceduralnych

1. Monitorowanie prawidłowej realizacji procedur.

2. Przeprowadzenie kontroli stanu bezpieczeństwa .