YOOtheme

REGULAMIN RADY RODZICÓW

PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W STUDZIEŃCU

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE


1. Rada Rodziców jest organem społecznie działającym na terenie przedszkola. Stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Publicznego Przedszkola w Studzieńcu.
2. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny
z Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku oraz Statutem Przedszkola.


II. TRYB POWOŁYWANIA I ODWOŁYWANIA CZŁONKÓW RADY RODZICÓW

1. Wybory do Rady rodziców przeprowadzane są corocznie we wrześniu - na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału i odbywają się bez względu na frekwencję rodziców.
2. Rodzice dzieci danego oddziału wybierają ze swego grona Radę Oddziałową.
3. Rada Oddziałowa powinna liczyć nie mniej niż trzy osoby.
4. Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice dzieci danego oddziału. Jedno dziecko może być reprezentowane w wyborach tylko przez jednego rodzica.
5. Wybory Rad oddziałowych przeprowadza Komisja wybrana spośród uczestników zebrania w jawnym głosowaniu. Do Komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące do Rady Oddziałowej.
6. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym, na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu. Jeżeli dwie lub więcej osób uzyska te samą liczbę głosów, głosowanie powtarza się dla tych osób.
7. Osoba, która otrzyma największą liczbę głosów w wyborach do Rady oddziałowej jest jednocześnie wybrana do Rady Rodziców Przedszkola, jeżeli zebranie rodziców oddziału nie postanowi inaczej. Jeżeli dwie lub więcej osób uzyska te samą liczbę głosów, głosowanie powtarza się dla tych osób.
8. Zadaniem Rady oddziału jest realizacja celów Rady Rodziców na terenie danego oddziału, a zwłaszcza:
a) dostosowanie zadań Rady Rodziców do konkretnych potrzeb oddziałów
b) współpraca z wychowawcami oddziału
c) współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączenie ich do realizacji planu pracy Rady Rodziców
d) współdziałanie z Przewodniczącym w celu realizacji zadań.
9. Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców powinno się odbyć w terminie do 30 września .
10. Rada Rodziców na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona: przewodniczącego oraz sekretarza.

11. Ze względu na funkcjonowanie w przedszkolu dwóch oddziałów sekretarz pełni jednocześnie funkcję skarbnika.

12. Spośród pozostałych członków rad oddziałowych dokonuje się wyboru 2 osób pełniących funkcję komisji rewizyjnej .


13. Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze: 
a) złożenia rezygnacji,
b) odwołania na wniosek rodziców lub członków Rady Rodziców po uprzednim przegłosowaniu przez członków Rady Rodziców.

III. CELE, ZADANIA I KOMPETENCJE RADY RODZICÓW

Zadaniem i prawem Rady Rodziców jest:
1. Współudział w realizacji bieżącego programu pracy przedszkola.
2. Przedstawienie wniosków do planu pracy przedszkola i jego opiniowanie.
3. Organizowanie i pobudzanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań przedszkola.
4. Podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla przedszkola.
5. Pomoc w organizacji i poprawie warunków pracy przedszkola.
6. Organizowanie prac społecznych z udziałem rodziców na rzecz przedszkola (remonty, naprawa urządzeń, pomocy dydaktycznych, zabawek).
7. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
8. Uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola.
9. Udział w organizowaniu działalności kulturalnej i artystycznej w przedszkolu..

10. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola, który opracowuje dyrektor przedszkola w przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów kształcenia w wyniku kontroli organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

11.Opiniowanie projektu plan finansowy składanego przez dyrektora przedszkola.

12.Opiniowanie zgody dyrektora przedszkola na działanie stowarzyszeń i organizacji na terenie przedszkola.

13.Występowanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce. Wnioski te mają dla organu charakter wiążący.

14.Występowanie do Rady pedagogicznej, dyrektora z wnioskami, opiniami dotyczącymi funkcjonowania przedszkola.

15.Wyznaczenie swojego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.

16.Rada Rodziców ma prawo do przedstawienia swojej opinii dotyczącej oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu oraz oceny pracy nauczyciela.

17. Rada Rodziców zgłasza spośród swoich członków (wg aktualnych przepisów prawa) przedstawiciela do składu komisji rozpatrującej odwołanie nauczyciela od oceny ustalonej przez dyrektora placówki;

IV. ORGANIZACJA PRACY I ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH OGNIW RADY RODZICÓW
1. Przewodniczący Rady Rodziców:
- kieruje całokształtem prac Rady Rodziców,
- opracowuje projekt planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy Rady Rodziców,
- zwołuje i prowadzi zebrania Rady Rodziców nie rzadziej niż 3 razy w roku szkolnym,
- kieruje działalnością finansową Rady Rodziców,
- przekazuje dyrektorowi przedszkola opinie i postulaty Rady Rodziców,
2. Sekretarz Rady Rodziców:
- sporządza protokoły z posiedzeń Rady,
- zajmuje się zbieraniem wpłat na Fundusz Rady Rodziców ,

- czuwa nad rytmiczną realizację planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszy Rady Rodziców, 
- sprawdza na bieżąco dokumenty finansowe Rady Rodziców ,
- przedstawia rodzicom roczne sprawozdanie z działalności finansowej Rady Rodziców.
- Zbieraniem wpłat na Fundusz Rady Rodziców zajmuje się również upoważniona przez RR

sekretarka przedszkola (w terminach odpłatności za żywienie dzieci w przedszkolu) ,


V. ZASADY DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ RADY RODZICÓW
1. Rada Rodziców prowadzi działalność finansową w oparciu o ogólne obowiązujące przepisy w resorcie edukacji narodowej.
2. Fundusze tworzone są z osiągniętych dochodów z własnej działalności statutowej oraz z dobrowolnych składek rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola oraz innych osób fizycznych i prawnych.
3. Wysokość minimalnej składki ustala się na zebraniu ogólnym.
4. Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od ustalonej.
5. Rodzice wpłacają ustaloną składkę w całości, bądź w dwóch ratach: w pierwszym, półroczu do końca listopada i w drugim półroczu do końca lutego.
6. Pieniądze przyjmowane są na zbiorcze listy oraz dowody wpłaty.
7. Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone na zakup zabawek, pomocy dydaktycznych, opłacanie organizowanych dla dzieci imprez.

VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE 
1. Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
2. Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta przez członków obecnych na zebraniu Rady Rodziców.
3. Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie Rady Rodziców może być podjęta przez członków obecnych na posiedzeniu Rady Rodziców.
4. Regulamin obowiązuje wszystkich członków Rady Rodziców.
5. Uchwały podejmuje się zwykłą większością w obecności co najmniej połowy członków. Głosowanie jest jawne.
6. Zebrania Rady Rodziców zwołuje i prowadzi przewodniczący. W zebraniu powinna uczestniczyć połowa członków. Prowadzący zebranie zaprasza do udziału w zebraniu ( z głosem doradczym ) dyrektora lub innych członków Rady Pedagogicznej np. członków Rad oddziałowych.

7. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane i stanowią dokumentację placówki.
8. Spory pomiędzy Radą Pedagogiczna a Radą Rodziców rozstrzyga dyrektor. Od decyzji dyrektora przysługuje odwołanie do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny w zależności od przedmiotu sporu.
9. W sprawach spornych pomiędzy dyrektorem przedszkola, Radą Rodziców a Radą Pedagogiczną strony mogą zwracać się w zależności od przedmiotu sprawy do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny.